Xela - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Lars en Niels - WaarBenJij.nu Xela - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Lars en Niels - WaarBenJij.nu

Xela

Door: Niels en Lars

Blijf op de hoogte en volg Lars en Niels

08 Januari 2015 | Guatemala, Quetzaltenango

Na 2 weken in San Pedro La Laguna nemen we afscheid van onze familie. Enerzijds erg jammer maar aan de andere kant kunnen we niet wachten om verder te reizen.

We besluiten een zogeheten `chicken bus´ te pakken naar Quetzaltenango, in de volksmond kent iedereen deze stad als Xela (spreek uit shè-lah). De term chicken bus vergt enige uitleg. Dit zijn afgedankte, antieke schoolbussen uit de VS en deze rijden nu in Guatemala rond als transportmiddel voor de wat simpelere bevolking. Het is een wonder dat ze uberhaupt nog rijden. De bussen zijn zeer kleurrijk en je ziet ze overal rijden. Binnenin klinkt vrolijke salsa muziek. Er zijn geen vaste bustijden maar er vertrekt in principe een bus als deze vol is. Vol voor Nederlandse begrippen is hier in Guatemala niet vol, er worden zoveel mogelijk mensen ingepropt. 6 mensen op één bankje, stuk of 37 in het middenpad, het maakt allemaal niet uit. Ohja, er zijn ook geen vaste haltes, dus als je denkt dat de bus vol zit, stopt hij om de zoveel meter in de middle of nowhere om nog meer mensen op te pikken. Misschien refereert de term chicken bus naar het feit dat men als legkippen op elkaar geplakt zit. Ideaal voor lange mensen zoals wij (ja we zijn hier reuzen). Ondanks de drukte in de bus zijn de Guatemalteken zeer vriendelijk (we zijn nog op zoek naar een chagrijnig persoon) en behulpzaam. Iedereen zegt elkaar vrolijk gedag. Zo´n ritje met de chicken bus is eigenlijk wel gezellig ookal ben je de enige buitenlander. De busreis naar Xela kostte ons omgerekend 3 euro voor een ritje van 3 uur.

Eenmaal in Xela kwamen we aan op de centrale busterminal met daarin chicken bussen zover je kon kijken, chaos alom, overal markt en verkopers tussendoor; eigenlijk niet te beschrijven wat een massa. Misschien wel de grootste shock tot nu toe. Even later veilig en wel in ons hostel. Xela is de 2e stad van Guatemala en ligt op 2300m hoogte. Overdag is het aangenaam met 20 graden maar ´s nachts ligt de temperatuur op het vriespunt, erg koud! Even omschakelen dus en niet 1,2,3 verwacht dat deze kou ook Midden-Amerika kan zijn. De stad zelf is niet heel bijzonder, maar heeft een redelijk centrum waar we ´s middags even rondkijken.

De volgende dag besluiten we op eigen gelegenheid een dagtochtje te doen. We pakken de chicken bus (we beginnen die dingen leuker en leuker te vinden) naar Zunil, een klein dorpje in de bergen buiten Xela. We lopen vanuit hier 10 kilometer over de weg de berg op en hebben een prachtig uitzicht op vulkanen in de verte. Langs de weg zijn talloze mensen aan het werk op de steile akkers, heel simpel met schoffel en ploeg, alles gaat hier nog met de hand. Uiteindelijk komen we moe aan bij het einde van de weg. Hier zijn de Fuentes Georginas, de grootste warmwaterbronnen van Guatemala. Tijd voor wat onstpanning! Het warme water komt direct uit de rotsen en is het gevolg van geothermische activiteit, sommige bronnen zijn zelfs te heet om in te zwemmen. De plaats zit vol met Guatemalteken en we zijn ereen heuse attractie. We vangen diverse nieuwsgierige blikken, mensen komen een praatje maken en zijn geinteresseerd waar we vandaan komen. We hebben totaal geen zin om de 10km terug te lopen en gelukkig bieden aardige Guatemalteken ons een lift aan. Achterop de pick-up naar beneden, en vervolgens weer de chicken bus terug naar Xela.

We hebben heel erg genoten van 3 weken Guatemala, morgen reizen we door naar Mexico! Later zullen we (gelukkig) nog terugkeren naar Guatemala om het oosten van het land te zien.

Adios,

Lars & Niels

• 08 Januari 2015 - 11:59

Astrid:

Hoi Lars en Niels! Weer een leuk verslag. Ben benieuwd naar Mexico. En Niels ik mis je!!!! xx je zusje

• 08 Januari 2015 - 13:37

Anja:

Hartstikke leuk om jullie reisverslagen te lezen. Zo te lezen genieten jullie volop. En nu naar Mexico. Wie weet wat jullie daar allemaal weer gaan beleven.

• 08 Januari 2015 - 14:31

Oma:

Hallo en Lars en Niels,
    Ik heb weer genoten van jullie verslag. Goed dat je ons
    zo op de hoogte houdt. Ik leef helemaal mee.
    Groetjes, Oma

• 13 Januari 2015 - 12:18

Hans Van Rooij:

Hallo Lars en Niels,
    Wat betreft de "chicken bus"; jullie hoeven nooit meer te klagen over het OV in NL, want als jullie dit bij mij doen lach ik jullie heel hard uit!! Leuk verslag weer, ik zie uit naar het volgende!

• 02 Juli 2015 - 20:51

Sophie:

Ha Lars en Niels ! Wat leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik ga over twee weken naar Guatemala en ben benieuwd of jullie nog tips hebben. Ook vroeg ik me af in hoeverre jullie het reizen als 'veilig' hebben ervaren. De website van buitenlandse zaken is vrij negatief, maar de reisverhalen lijken een ander beeld te schetsen. Ben benieuwd, enige tips zijn welkom !